Bandenspanningcontrolesysteem TPMS

Vanaf 1 november 2014 moet elke nieuwe personenauto over een bandenspanningcontrolesysteem beschikken. Dat heeft de Europese Commissie bepaald. De juiste bandenspanning is positief voor de verkeersveiligheid en voor de levensduur van uw banden. Ook neemt het brandstofverbruik af.

Een bandenspanningcontrolesysteem wordt vaak TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) genoemd. TPMS houdt de bandenspanning in de gaten. Een auto met TPMS heeft een indicatielampje in het dashboard zitten, dat de automobilist waarschuwt als de spanning in een of meer banden 20% te laag is of als de bandenspanning de ondergrens van 1,5 bar heeft bereikt. Afhankelijk van het systeem in de auto, geeft een display de spanning in elke band weer. Als de banden op de juiste spanning zijn gebracht, verdwijnt de waarschuwing meestal vanzelf, maar soms moet u het systeem resetten.

Er zijn twee soorten TPMS: het directe en het indirecte systeem. Een direct TPMS werkt op basis van sensoren die de bandenspanning meten. De gemeten spanning geven ze vervolgens door aan het management van het voertuig. Elke band heeft een eigen sensor, die van buitenaf niet zichtbaar is. De meeste sensoren zitten direct achter het ventiel. Een indirect TPMS werkt op basis van de software van de auto. Een indirect systeem maakt in grote lijnen gebruik van het feit dat een band met een te lage spanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste spanning. Een band met een kleinere omtrek draait sneller rond. De elektronika van de auto meet dat verschil en bepaalt zo of een band opgepompt moet worden.

Heeft een extra set wielen, zoals winterbanden? Dan bestaat de kans dat deze wielen niet zijn voorzien van TPMS-sensoren. De batterijen van deze sensoren hebben een gemiddelde levensduur van vijf tot zes jaar.

TPMS heeft veel voordelen. Het belangrijkste pluspunt is dat de verkeersveiligheid verbetert. Banden met een te lage spanning hebben minder grip en de remweg wordt langer. De juiste bandenspanning draagt ook bij aan een langere levensduur van uw banden. Als de spanning 30% te laag is, slijten banden 50% sneller. Banden met een te lage spanning zorgen ook voor een hoger brandstofverbruik.